Report z World Rugby školenia rozhodcov
V dňoch 15.-17.februára sa v holandskom Amsterdame, v sídle Holandskej Rugbyovej Únie, uskutočnil ďalší cyklus školení pod hlavičkou World Rugby. Tentokrát bol zameraný na rozhodcov rugby XV´s Level 2. Zástupcom našej rugbyovej únie a priamym účastníkom bol náš najskúsenejší arbiter Michal Mikuláš.
Report z tohto eventu vám ponúkame netradične prostredníctvom krátkeho rozhovoru:
Ako by si v krátkosti opísal toto školenie?
Školenie bolo pod taktovkou dvoch anglických arbitrov/edukátorov RFU (Anglická únia) a za účasti rozhodcov z Európy (Malta, Rusko, Nemecko, Škótsko, Maďarsko, Rumunsko, Slovensko) zaoberajúce sa mnohými detailami a aspektami hry z pohľadu posudzovania očami arbitra.
Ako by si kategorizoval školenie? Bolo viac teoretické alebo praktické?
Viac teoretické s mnohými dopĺňajúcimi videami, poznatkami, testami, či neustálymi diskusiami či už medzi členmi študentského pléna alebo jednotlivými edukátormi.
Ako by si hodnotil praktickú časť na ihrisku?
Na ihrisku sme za krásneho počasia celé tri dni trávili vždy druhé polovice jednotlivých sekcií, čiže po teórii prišla vždy prax, ktorá sa skladala z rôznych simulovaných zápasov, pri ktorých sa rôznorodo menili podmienky posudzovania, čo kládlo vysoký dôraz na sústredenosť na detaily. Po každej výmene nasledoval rozbor kvality pôsobenia rozhodcu, či už všeobecne do pléna alebo jednotlivo s edukátorom. Venovali sme jednak posudzovaniu počas plynulej hry ako aj štandardným situáciám (mlyn, aut, maul,…), v ktorých sa pomerne často menili rôzne podmienky.
Predpokladáme, že ste si užili aj videa?
Tak určite, preberali sme mnohé situácie a vyjadrovali svoje názory a snažili sa dospieť ku konsenzu. Buď sme k nemu prišli, alebo nie, ale zväčša vždy áno. Ukázalo sa niekedy, ako je známe, že ak dvaja robia to isté, tak ešte stále to nemusí byť to isté. A vtedy napríklad nastupuje často autorita rozhodcu.
Ak by ste mali prezradiť najväčšie pozitíva školenia, aké by to boli?
Zistenie, ako funguje rytmus jednotlivých rozhodnutí. Každému rozhodnutiu predchádzajú rôzne pozorovacie kroky, ktoré by sa nemali obchádzať alebo nejakým spôsobom urýchľovať. Základom je správne rozhodnutie, ktoré je absolútne obhájiteľné zo strany rozhodcu. Zároveň diskusie, ktoré ukázali rôzne pohľady posudzovania alebo najmä komunikácia s hráčmi a celkovo s prostredím. Keďže sme boli na jednej lodi, tak absolútne prevažoval duch pozitivizmu a snahy učiť sa. Ďalším plusom bola veľká ochota edukátorov diskutovať úplne o všetkom a vždy. A obrovským plusom bolo aj ubytovanie, ktoré nám holandská únia poskytla, lebo raňajky na 17 poschodí pri pohľade na celý Amsterdam pri vychádzajúcom Slnku je vcelku očarujúci zážitok.
Apropos ako sa ti javil Amsterdam?
Veľmi pestré mesto. Na jednej strane staré mestské časti so svojimi historickými budovami, na druhej strane okrajové štvrte veľmi moderné a zachovávajúce si obrovskú pestrosť napriek svojej chladnejšej modernite. Každopádne prepchaté turistami, ale ak to človek pojme pozitívne, tak hádam príde aj s peknými zážitkami.
Tvoje finálne zhrnutie?
Školenie považujem za krok vpred z môjho osobného, ale hlavne športového hľadiska. A ak bude mať hocikto záujem o moje poznatky, neváhajte som tu pre Vás. Rugby zdar!
M.M.